SO

INFO OM SVERIGEPROV:

Prov
Sveriges landskap

I läroplanen för Geografi står det att eleverna ska lära sig namn och läge på Sveriges landskap. Vi har, under första delen av läsåret, arbetat med Sverige.

I läroplanens centrala innehåll står det att eleverna ska kunna:
Namn och läge på Sveriges landskap samt orter, berg hav och vatten.

Den 16/11  är det dags för prov på landskapen, några orter, berg, hav och vatten.

Som hjälp inför provet har vi skickat med en ifylld karta hem. Provet kommer att se ut precis så.
Utifrån matrisen, kan sedan eleverna  välja hur många  landskap, städer, sjöar osv som de vill satsa på att lära sig.


Det finns även några bra internetsidor:
www.seterra.net     (ladda ner gratis)
www.webbmagistern.se    (direkt på webben)


Lycka till!

/ Anna och Ida                                                                                                                                      




Matris




kan
kan väl
kan mycket väl
landskapen
Jag vet vad minst 18 landskap heter och var de ligger
Jag vet vad minst 22 landskap heter och var de ligger
Jag vet vad alla 25 landskap heter och var de ligger.
Städer/orter
Jag kan pricka ut var 3 av städerna ligger
Jag kan pricka ut var 5 av städerna ligger
Jag kan pricka ut var 5 av städerna ligger
berg
Jag kan pricka ut bergskedjan och vårt högsta berg.
Jag kan pricka ut bergskedjan och vårt högsta berg.
Jag kan pricka ut bergskedjan och vårt högsta berg.
hav
Jag kan pricka ut 3 av haven.
Jag kan pricka ut 4 av haven.
Jag kan pricka ut 5 av haven.
vatten
Jag kan pricka ut våra två största sjöar.
Jag kan pricka ut våra två största sjöar och två andra sjöar.
Jag kan pricka ut våra två största sjöar och tre andra sjöar.



Vi ska under veckorna fram över arbeta med Sveriges geografi.


Syfte:
  • analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen,
  • utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,
  • göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker, och



Centralt innehåll:

Geografi

  • Fördelningen av Sveriges befolkning samt orsaker till fördelningen och konsekvenser av denna.
  • De svenska, nordiska och övriga europeiska natur-och kulturlandskapen. Processen bakom samt deras utmärkande drag och utbredning.
  • Namn och läge på Sveriges landskap samt orter, berg, hav och vatten i Sverige samt huvuddragen för övriga Norden.
  • Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
  • Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.



För att nå målen ska vi jobba med:

  • Geografens testamente – en tv-serie där vi arbetar kring olika geografiska begrepp utifrån de olika avsnitten
  • Filmer om de olika landskapen
  • Övningar i kartkunskap
  • Seterra, elevspel – träna på Sveriges landskap
  • Jämförelser och andra arbeten om olika landskap
  • Hemarbete – träna på landskapen

När vi jobbat klart med Sveriges geografi ska du:


  • Känna till om hur Sveriges natur ser ut (natur, kultur, topografi mm) och jämföra olika delar av Sverige.
  • Kunna använda geografiska begrepp för att beskriva vårt land.
  • Veta vad natur- och kulturlandskap är.
  • Var landskapen ligger och någon sak om varje landskap.
  • Kunna använda kartboken och ha kännedom om kartans uppbyggnad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar