Prov
Sveriges landskap
I
läroplanen för Geografi står det att eleverna ska lära sig namn och läge på
Sveriges landskap. Vi har, under första delen av läsåret, arbetat med Sverige.
I
läroplanens centrala innehåll står det att eleverna ska kunna:
Namn och
läge på Sveriges landskap samt orter, berg hav och vatten.
Den 16/11 är det dags för prov på landskapen, några orter, berg,
hav och vatten.

Som
hjälp inför provet har vi skickat med en ifylld karta hem. Provet kommer att se
ut precis så.
Utifrån
matrisen, kan sedan eleverna välja hur
många landskap, städer, sjöar osv som de
vill satsa på att lära sig.
Det
finns även några bra internetsidor:
www.seterra.net (ladda ner gratis)
www.webbmagistern.se (direkt på webben)
Lycka
till!
/ Anna och Ida
Matris
|
kan
|
kan väl
|
kan mycket väl
|
landskapen
|
Jag
vet vad minst 18 landskap heter och var de
ligger
|
Jag
vet vad minst 22 landskap heter och var de
ligger
|
Jag
vet vad alla 25 landskap heter och var de
ligger.
|
Städer/orter
|
Jag
kan pricka ut var 3 av städerna ligger
|
Jag
kan pricka ut var 5 av städerna ligger
|
Jag
kan pricka ut var 5 av städerna ligger
|
berg
|
Jag
kan pricka ut bergskedjan och vårt högsta berg.
|
Jag
kan pricka ut bergskedjan och vårt högsta berg.
|
Jag
kan pricka ut bergskedjan och vårt högsta berg.
|
hav
|
Jag
kan pricka ut 3 av haven.
|
Jag
kan pricka ut 4 av haven.
|
Jag
kan pricka ut 5 av haven.
|
vatten
|
Jag
kan pricka ut våra två största sjöar.
|
Jag
kan pricka ut våra två största sjöar och två andra sjöar.
|
Jag
kan pricka ut våra två största sjöar och tre andra sjöar.
|
Vi ska under veckorna fram över arbeta med Sveriges geografi.
Syfte:
- analysera hur naturens egna processer och människors
verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen,
- utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle
och natur i olika delar av världen,
- göra geografiska analyser av omvärlden och värdera
resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier,
metoder och tekniker, och
Centralt innehåll:
Geografi
- Fördelningen av Sveriges befolkning samt orsaker till
fördelningen och konsekvenser av denna.
- De svenska,
nordiska och övriga europeiska natur-och kulturlandskapen. Processen bakom
samt deras utmärkande drag och utbredning.
- Namn och läge på Sveriges landskap samt orter, berg, hav
och vatten i Sverige samt huvuddragen för övriga Norden.
- Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och
skala. Topografiska och tematiska kartor.
- Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa,
skriva och samtala om geografi.
För att nå målen ska vi jobba med:
- Geografens testamente – en tv-serie där vi arbetar kring olika geografiska begrepp utifrån de olika avsnitten
- Filmer om de olika landskapen
- Övningar i kartkunskap
- Seterra, elevspel – träna på Sveriges
landskap
- Jämförelser och andra arbeten om olika
landskap
- Hemarbete – träna på landskapen
När vi jobbat klart med Sveriges geografi
ska du:
- Känna till om hur Sveriges natur ser ut
(natur, kultur, topografi mm) och jämföra olika delar av Sverige.
- Kunna använda geografiska begrepp för
att beskriva vårt land.
- Veta vad natur- och kulturlandskap är.
- Var landskapen ligger och någon sak om
varje landskap.
- Kunna använda kartboken och ha
kännedom om kartans uppbyggnad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar