Hej föräldrar!
Det går kunskap och glädje på skolan, kan ni vara snälla att kontrollera era barn så att alla är ok?

Närå, skämt å sido! Alla elever har startat denna termin på allra bästa sätt. Glada och taggade för ny kunskap och en ny termin!
Svenska:
Vi har startat upp olika arbeten, bland annat har vi tränat på läsförståelse, vi har övat på frågeord och så har vi lärt oss att Tj-ljudet kan stavas med tj eller k i början, til exempel tja, tjur, tjata eller kär, kök, kött.
Matematik:
Vi har en ny bok och det första kapitlet handlar om BRÅK. I boken finns det "pröva-sidor", kolla vilka kluriga uppgifter det kan finnas på dessa sidor:
För de som gillar utmaningar :) |
Vi har spelat spel som handlar om bråk.
EQ/drama:
Vi avslutade lektionen med massage, härligt!
SO:
Vi har hunnit med en SO-lektion och då tittade vi på Lilla Aktuellt Årskrönika 2017. Efter programmet funderade vi först enskilt på vad programmet tog upp och skrev upp detta. Sedan jobbade vi i par och kollade om kompisen hade uppmärksammat något annat, till sist i en 4-grupp. Det visade sig att vi kom ihåg massor med saker som hände under 2017. Vad kommer ni ihåg? Jämför gärna med era barn :)
Till veckan startar vi med Kartkunskap.
No:
Vi fortsätter med programmering under några veckor till. Vi har bekantat oss lite med våra fina robotar.
Björklunda gård:
I det här avsnittet avlider gammelfarmor. Vi har pratat om hur det var förr vid begravningar och hur de tog hand om de döda och jämfört hur det är nu.
Engelska:
Vi har pratat om olika känslor.
bored
scared
angry
tired
happy
tired
hungry
sick
Rast:
Oj, vad snö vi har fått och vilken kyla! Här gräver ett gäng elever fram toppen på en soptunna.
Nästa vecka (vecka 3):
Måndag: Idrott inne, ombyte och handduk med
Tisdag:
Onsdag: Idrott inne, ombyte och handduk med
Torsdag: Alla elever ska ha läst kapitel 15 i Pojken och Tigern.
Fredag:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar